به گزارش پایش به نقل از مهر؛ برای خرید لوازم مدرسه شور و اشتیاق دانش آموزان از ابتدای شهریور دیده می شود، چه آنها که در شرایط مادی مطلوب زندگی می کنند و چه آن ها که مجبورند از بین خوبتر و خوب، همیشه خوب ها را انتخاب کنند.

خرید نوشت افزار و کیف مدرسه البته به شکل های مختلف و از بازارهای مختلف انجام می شود که متناسب با وضعیت رفاهی دانش آموز می تواند از کتاب فروشی سر کوچه یا دست فروش سر خیابان به فروشگاه های شیک لوازم التحریر تبدیل شود.

در میان همهمه ای که قرار است سلاح های این سربازان کوچک دانش را تامین کند و آن ها را تا مرحله آینده سازی پیش برد، البته دردهایی نیز هست. دردهایی که سال ها است به دغدغه جدی تبدیل شده و با این وجود هر چند سال به سال تشدید می شود، پاسخی نمی گیرد.

برندهای خارجی برای طرح ایرانی شاخ و شانه می کشند

دستفروش مقابل بازار قیصریه کیف ننه سرما را در دست گرفته و در مقابل ناله های دخترک هفت -هشت ساله ای عاجز مانده است.

مادر می گوید: همینو بخر. یادت نیست کارتونشو دیدی کلی کیف کردی خندیدی. به این بامزگی.

دخترک اما در مقابل تعریف و تمجید مادر مقاومت می کند و انگشت اشاره را به طرح سه دختر باربی حک شده روی کیف گرفته است.

دستفروش نمی داند در این بازی طرف مادر را بگیرد یا دخترک را. فقط به دنبال فروش اجناس خود است.

وقتی سوال می کنم از این اختلاف نظر ها چقدر پیش می آید؟ پاسخ می دهد: خیلی زیاد، همش دعوا است و بچه ها خیلی زور می گن.

شاخ و شانه برندهای خارجی در حالی است که حتی شخصیت های کارتون های ایرانی از جمله شکرستان نیز نتوانسته جذابیت لازم را در روح و احساس کودک حک کند. بطوریکه حتی نام این شخصیت ها به سختی در ذهن کودکان باقی می ماند اما تولیدات والت دیزنی و شرکت های فیلم سازی معتبر دنیا به سادگی توانسته است ذهن کوذکان ایرانی را معطوف به شخصیت های خلق شده خود سازد.

با این وجود دلیل این معضل فرهنگی را کارشناسان تربیتی تنها جذابیت ظاهری کاراکتر ها نمی دانند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در تشریح بروز چنین معضل فرهنگی بی توجهی به تاثیر گذاری عمیق کاراکتر ها را دلیلی می داند که مورد غفلت بوده و همچنان نسبت به آن بی توجهی می شود.

کیفیت برتری می آورد

اظهارات شتاب زده از جمله اینکه این کاراکتر ها به دلیل ظاهر فریبنده برای کودکان عزیز شده اند، در واقع چندان قانع کننده نیست. بطوریکه ناهید الله وردی زاده تاکید کرد: اینکه کاراکتر کارتونی یا عروسکی ما موفق نبوده به فقدان استراتژی باز می گردد؛ هر کاراکتری برای تولید نیازمند پژوهش است و هر اقدامی باید با پیوست پژوهشی همراه باشد.

با توجه به اینکه اغلب شخصیت های کارتونی بعدها به عروسک نیز تبدیل می شوند و این اتفاق شاید فقط برای شهر موش ها و کلاه قرمزی افتاده است و مواردی که مشاهده می شود گاها با مشکل کیفیت نوشت افزار و عروسک این کاراکترها مواجه است، الله وردی زاده با تاکید ویژه به عروسک سارا و دارا ادامه داد:  متاسفانه در این عروسک نیز به بازی راحت و کیفیت توجه نشده بود. باید سازنده در ابتدا مشخص کند که این عروسک برای تزئین است یا برای بازی یا کارکرد دیگری دارد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان تاکید دارد که حتی استفاده از کاراکتر خارجی برای نوشت افزار به خودی خود زیر سوال نیست و باید بررسی شود چرا این کاراکتر ها اینقدر محبوب شده اند.تمام بی توجهی ها در کنار شخصیت پردازی برای کاراکتر های کارتون های خارجی امروز به کشمکش والدین و کودکان تبدیل شده و در بسیاری از مواقع آن ها را مجبور به تسلیم می سازد.

آناتومی کودک، اولویت اول کیف و کفش مدرسه

در پاسخ به دغدغه ای که در بین دانش آموزان اردبیلی به جد مشاهده می شود مدیر کل آموزش و پرورش استان به دلیل سبقه پزشکی که دارد توجه به آناتومی کودک را  در انتخاب نوشت افزار ضروری می داند.

صابر سپهری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شکل، اندازه و رنگ نوشت افزار به ویژه کیف و کفش باید به شکلی انتخاب شود که به آناتومی بدن کودک لطمه وارد نسازد.

وی افزود: دانش آموزان در سن رشد هستند و باید در انتخاب نوشت افزار به این مقوله توجه ویژه شود، خواسته ما از اولیا بیشتر از توجه به ظاهر نوشت افزار توجه به استاندارد آن است.

وی همچنین با اشاره به کیفیتی که در برخی مواقع موجب ترجیح یک برند می شود، اضافه کرد: ما نمی توانیم در مدارس خرید برند خاصی را ممنوع کنیم و یا خرید برند خاصی را اجباری سازیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه حمایت از تولید ملی به جد اولویت خرید نوشت افزار است، اضافه کرد: خواسته ما از والدین خرید طرح های بومی و ایرانی- اسلامی است.

هر چند این سیاست گذاری حق انتخاب را به والدین و دانش آموز بخشیده است، اما باز به همهمه ای که می رود تا در مدارس به جای علوم ریاضی به رقابت باربی و سارا تبدیل شود پاسخ نمی دهد.

اینبار این انجمن های اولیا و مربیان هستند که به نظر می رسد می توانند آرامشی به کلاس های درس بازگردانده و تدبیری اتخاذ کنند تا به جای اینکه در کلاس تاریخ از شجاعت های کاراکتر «مردا» زمزمه ها رد و بدل شود، جایی برای شجاعت کاراکتر های ایرانی کتب درسی نیز باقی بماند.

برچسب ها:
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد